TRANSFĂGĂRĂŞAN

          Hai şi tu pe TRANSFĂGĂRĂŞAN, drumul ce duce către nori!

Dacă ai chef de o plimbare în weekend îţi recomandăm o “ieşeală” pe Transfăgărăşan    🙂

          Unul din cele mai spectaculoase drumuri din România,  în mare parte carosabilul, încă,  bun. O plimbare  pe Transfăgărăşan îţi încarcă bateriile pentru cel puţin o săptămână.

          Aventura noastră a început  într-o vineri  după amiază, ne-am pornit spre Braşov -Sibiu. După o plimbare nocturmă pe străzile vechi ale Braşovului ne-am îndreptat spre Sibiu, unde am rămas peste noapte.  Dimineaţa am vizitat Sibiul apoi ne-am întors la Cârţişoara şi am pornit pe faimosul  Transfăgărăşan.

          Un drum spectaculos în trepte, iar serpentinele sunt o adevărată provocare pentru orice autovehicol.

Drumul  te deconectează  de la orice altă  problemă,  este locul unde uiţi de zgomotele oraşului.

Când am crezut că am scăpat de oameni nepăsători, atunci  am dat peste  urmele trecerii lor pe acolo… cutiile de la bere  goale aruncate la întâmplare plus alte ambalaje nedegradabile.

Sperăm că imaginile te vor convinge să te aventurezi  măcar o data-n viaţă pe Transfăgărăşan.

Încă se  mai vedeau mici  pete de  zăpadă pe culmi, deşi era iunie.

          Nu am ratat Cascada Bâlea, este spectaculoasă, am urcat pe lângă ea la pas puţin cu promisiunea că în viitor ne v-om aventura mai mult    😛    ne-am ales şi  cu imagini superbe.

         Să nu ratezi  Lacul Bâlea, este splendid.  Totul e să nimerești  într-o zi  cu cer senin, noi când am ajuns era puţină ceaţă şi mulţi nori pufoşi.

          Dacă te prinde noaptea  pe Transfăgărăşan te poţi caza la Cabana Bâlea. Este înconjurată pe trei laturi de lacul  glaciar Bâlea.

          Am sperat că după ce trecem de tunel să fie mai senin dar a început şi o ploaie mocănească, dar  nu a reuşit să ne strice mica excursie.

         Ultimii 20-25 de Km spre Lacul Vidraru –Curtea de Argeş i-am  parcurs mai greu din cauza drumului care nu este foarte bun (2010)

 Ne-am încălzit o gustare printre picăturile de ploaie și…am luat somn la cort.

Dimineaţa lacul era acoperit de o perdea groasă de ceaţă.

          Am  fi vrut să mai lenevim, era parcă  prea linişte, nu trecea nicio maşină  spre  Transfăgărăşan, se auzeau doar păsările care se întreceau în ciripit.

          Am  zăbovit până aproape de ora 9 când, ceaţa  se risipise în mare parte. Drumul a continuat  spre Brajul Vidraru, abia  aici am întâlnit câţiva drumeţi care mergeau spre Transfăgărăşan.

         Eram pentru a doua oară  la Barajul Vidraru, am  mai avut o tentativă de a merge pe  drumul dintre nori, cred că la începutul lui mai, însă  am renunţat, oricum era închis, se putea ajunge doar până la Bâlea.

          Apropo,  încă nu se poate urca la statuia lui Prometeu, se renovează de 3 ani,  lucrarea trebuia să  dureze doar 8 luni….Îți  imaginezi cât ar dura construirea unui drum cât un sfert din lungimea Transfăgărăşanului??(2010)

Concurentul Transfăgărăşanului este TRANSALPINA .

Îţi RECOMAND să vizitezi:

Lacul si barajul Vidraru

Cetatea Poienari (locul de întâlnire al Vampirilor)

Lacul  glaciar Bâlea şi cascada Bălea

Casa lui Badea Cârţan  (loc. Cârţişoara)

Poate nu ştiai:

          Transfăgărăşan este drumul care ajunge la altitudinea de  2042 metri, în Căldarea Glaciară Bâlea.

Drumul se întinde pe 2 benzi de circulaţie cu o lungime de 92 km, iar pe intregul drum sunt 27 de viaducte şi poduri. Între  Capra şi Bâlea se află cel mai mare tunel din ţară  887 m care străbate muntele Paltinul.

Transfăgărăşanul a fost contruit între 1970 şi 1974.

– la realizarea celor 92 de kilometri de şosea s-au dislocat circa 3 milioane de tone de rocă, s-au făcut 830 de lucrări transversale şi 290.000 de metri cubi de zidărie.

Pentru realizarea tunelului Capra –  Bâlea au fost escavaţi peste 41.000 metri cubi de rocă.
– s-au folosit 20 tone de dinamită, 3.573 tone de ciment, 89 tone de oţel beton, 24.000 ancore, 129 tone de plase sudate, 14.200 metri pătraţi de cofraje, 1.750 metri liniari de tuburi de beton, 4.100 metri liniari de ţeavă, 50 tone de confecţii metalice, 6.900 metri cubi de nisip, 6.000 metri cubi de pietriş, 3.000 tone de cribluri si 740 de lămpi de iluminat.

Dintre cei care au lucrat la construirea Transfăgărăşanului, pensionari în acest moment, unii mai povestesc cu câte sacrificii s-a făcut şoseaua care urcă la cer.

Înainte nu se puteau trece munţii nici măcar cu calul.
Dar, se spune că la un moment dat Nicolae Ceauşescu, când încă  nu era preşedinte al României, a trecut prin comuna Arefu şi i-a venit ideea că  trebuie făcută o şosea care să taie munţii.

În timpul lucrărilor, exact ca şi la Vidraru, au murit mulţi oameni. Din păcate documentele nu au păstrat pentru istorie aceste cifre. Dar cei care au supravieţuit spun că este vorba de sute de jertfe omeneşti.  Mulţi dintre cei care au murit nici măcar n-au mai fost găsiţi prin prăpăstiile în care au căzut.
Se spune  că la construirea tunelului, minerii care se ocupau cu montarea explozibilului se ţineau unii de alţii, câte 20 – 30, ca să nu fie luaţi de vijelie şi aruncaţi în prăpastie.
O poveste care circulă din om în om se referă la un călugăr pe nume Nectarie. După construirea Transfăgărăşanului acesta a urcat cu maşina, un Trabant, pâna la Capra, unde a fost suprins de o avalanşă. A lăsat maşina sub copertina de la Capra iar el s-a aruncat pe zapadă, fiind dus de “val”.Se spune că  aşa a scăpat cu viaţă, în timp ce maşina au găsit-o abia după 6 luni când s-a topit zăpada.

Brajul Vidraru

          Situat pe râul Argeş,  sprijinit pe versanţii munţilor Pleaşa şi Vidraru, de-a lungul Transfăgărăşanului la circa 40 de kilometri de Curtea de Argeş, Barajul Vidraru este considerat de către specialişti o adevărată bijuterie inginerească.

        A fost construit, cu mari sacrificii omeneşti (aproximativ  80 de persoane decedate), între 1961 şi 1966.  Pentru realizarea lui s-au forat galerii subterane in lungime de 42 de kilometri, au fost escavati circa 1.768.000 metri cubi de roca (din care un milion in subteran), s-au turnat 930.000 metri cubi de beton si s-au montat 6300 tone de echipamente electromecanice.
Lacul de acumulare Vidraru, avand 465 milioane metri cubi de apa, are o lungime de 10,3 kilometri si o latime maxima de 2,2 kilometri (in zona Valea Lupului – Calugarita), o suprafata totala de 870 de hectare si adancimea maxima de 155 metri. Centrala electrica se afla amplasata in subteran, in masivul Cetatuia, la 104 m adancime si poate asigura anual o productie de energie de 400 GWh.

          In momentul inaugurarii, Barajul Vidraru era al cincilea din Europa si al noualea din lume. Dupa cum spun specialistii, este un baraj cu dubla curbura, avand inaltimea de 166,6 metri si o lungime de coronament de 307 metri. Noaptea, conturul este luminat electric, astfel ca se poate observa din avion.
Accesul la Baraj se face pe malul estic al lacului, pe drumul care urca pana la Balea. Din capatul barajului, la stanga se poate merge spre depresiunea Cumpana.
Turistii pot urca pe platforma Belvedere pentru a admira frumusetea imprejurimilor.

          De asemenea, pe muntele Pleasa se afla statuia lui Prometeu cu fulgerul in mana, ca simbol al electricitatii, realizata de sculptorul Constantin Popovici. La cateva sute de metri de Baraj se afla “Casa Argeseana” si debarcaderul unde se organizeaza curse de agrement cu vaporasul. Pentru pasionatii sporturilor extreme, la baraj a fost amenajata cea mai inalta pista de lansare pentru bungee jumping.

          Oamenii din zona, care au lucrat la construirea uriasului din munti isi amintesc ca erau conditii grele si ca au fost multi care au murit. Nimeni nu le stie cu adevarat numarul. In unele documente se vorbeste despre 80 de muncitori decedati in accidente in altele de 20. Cert este ca dupa mai bine de 40 de ani, Barajul Vidraru atrage mii de turisti, chiar si straini, care raman uimiti de acest monument al tehnicii ingineresti.

Cum ajungi pe Transfagarasan (DN 7C)

– traseu : drumul din județul Argeș – localitatea Arefu (la kilometrul 61 al DN 7C ) și se termină în județul Sibiu, lângă localitatea Cârțișoara (la intersecția cu DN1).

– Noi recomandam să pornești de la Cârțișoara,  este drumul mai  bun și mai spectaculos.

 

Imagini din iunie 2010.

Share Button

Comments (7)

  1. hoinariromani

    Mare curaj ai sa faci Transfagarasanul la pas. Sa iti ajute Dumnezeu!
    Cazare o obtiune ar fi sa mergi cu cortul, nu cred ca mergi singura. De fiecare data cand am fost pe Transfagarasan erau turisti care stateau la cort.
    Cazare poti gasi la Cascada Balea este acolo pensiune/ hotel. Apoi sus la Balea in vara cazarea la cabana Balea era de 300 roni camear (aproximativ).
    Mult succes in aventura ta!

    Reply
  2. liliana

    Foarte spectaculos,cine poate sa-mi dea ceva informatii despre cazare,vreau sa fac transfagarasanu pe jos da-ca ar fi cazare din 20 in 20 de km sau max.30 ,Multumesc!

    Reply
  3. Anda si Ionut

    Foarte frumos, felicitari! dar ne temem ca trebuie sa va contrazicem: Transfagarasanul nu trece pe la cea mai inalta altitudine, este intrecut de Transalpina, cu Pasul Urdele – 2145 m.

    Va asteptam cu drag pe blogul nostru, tot despre calatorii prin Romania: http://hai-la-bord.blogspot.com.

    Pe curand!

    Anda si Ionut
    moderatorii blogului celor mai frumoase povesti despre Romania

    Reply
    1. kuky

      Multumim frumos, Andra si Ionut.
      Nu ne contrazicem deloc, ai dreptate, am corectat.
      Era cel mai inalt drum pana la construirea drumului Transalpina, am ramas setatat pe informatie. 😛
      Va mai astept pe aici!! Chiar si cu unele critici.
      Interesant si blogul vostru. Mult succes!!

      Reply
  4. Andrei

    o zona superba .. sunt multe lucruri de vizitat in jur ..

    Reply
  5. Aurelia(Braila)

    Ce frumos!Cred ca in aceasta zona este multa liniste si aer curat.M-as muta acolo!

    Reply
    1. hoinariromani

      Sunt toate cele enumerate de tine , Aurelia. Si daca stai bara la bara pe Transfagarasan nu te [lictisesti.

      Reply

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.