DIN ISTORIA CĂILOR FERATE ROMÂNE

       

          Cum timp de aproape 5 ani ne-am “plimbat” cu trenul de cel puțin o dată pe lună, ne-a împins curiozitatea să trecem pragul unui muzeu unde printre exponate sunt  și mașinăriile de pe șine.

         În imediata învecinare a principalei porţi feroviare a Gării de Nord-București  este Muzeul C.F.R., aici se ascunde  o parte din istoria căilor ferate. Muzeul pune la dispoziția vizitatorului și date despre unul dintre pionierii liniilor de tren –Anghel Saligni, se găsește biroul acestuia și obiecte personale.

          Dacă nu ar fi staționat Trenul Regal la linia 14, ar fi fost puțin probabil să vizităm muzeul C.F.R  anul acesta. Din numărul mare de vizitatori al Trenului Regal ne așteptam să vedem și la muzeu  măcar  un sfert din ei dar se pare că pentru bucureșteni nu este foarte atractiv.

          Muzeului Cǎilor Ferate a fost inaugurat la 10 iunie 1939, din inițiativa lui Theodor Balș care a salvat multe locomotive  de la casare printre care și celebra locomotivă Călugăreni.

          La  10 iunie 1939 s-au împlinit 70 de ani de la deschiderea liniei Bucureşti Filaret – Giurgiu.

          Din 1969 se află muzeul în actuala locație după mai multe  pelerinaje ale exponatelor  prin diferite clădiri și muzee, -până în 1944 a fost în parcul Stadionului Giulești.

– apoi exponatele rămase din urma bombardamentului din 1944  au fost depozitate într-o sală a  Administrativă Palatului C.F.R. , de aici  mutate la „Muzeul Tehnic” din Parcul Carol.

-în 1950 se înființează muzeul de pe Calea Griviței în apropiere de Gara de Nord și această clădire a fost avariată de bombardamente, apoi refăcută.

-și în  1969  se începe activitatea noului Muzeu al Căilor Ferate Române, dupǎ plecarea de la linia 14 a trenului care, cu exact 100 de ani înainte, a deschis linia feratǎ Bucureşti Filaret – Giurgiu.

Acum muzeul dispune de 3 săli cu exponate din istoria căilor ferate române.

          Prima salǎ adǎposteşte machete de locomotive cu abur, lucrate artistic, printre care la loc de frunte se afla renumita „Pacific”.  Printre alte exponate se mai găsește o locomotivă cu aburi, garnitura unui tren de epocă, vagoane de marfă, o locomotivă cu abur seria 130. Mai sunt expuse și plăcuțe cu nume și numere ce demult erau montate pe coloșii mâncători de cărbuni, sau nume ștanțate cum ar fi:  „Maffei”, „Hanomag” ori „Reşiţa”.

          În sala cu numărul doi orice vizitator are contact cu istoria  drumurilor de fier. Aici fragmente din locomotive cu abur, harta lui Saligny, stema  ștearsă a regalității sau  teleimprimatorul rapid Hughes (30 de cuvinte/min., fǎrǎ decodificarea mesajului, cu un design unic – clape de pian) toate exponatele sunt mărturia începutului căilor ferate.

          Ultima sală este mai fascinantă și orice copil de la 1 la 99 de ani rămâne ațintit cu privirea la multitudinea de machete reproduse până la cel mai mic detaliu.

          În aceiași sală mai  existǎ o masǎ a impiegatului de mişcare din secolul al XIX-lea, dotatǎ cu toatǎ aparatura specificǎ.

          Mai sunt expuse și: o centralǎ de ceasuri Siemens-Halsche, vechi unelte de lucru la calea feratǎ, precum şi un drapel care a aparţinut societǎţii sindicale a mecanicilor de locomotivǎ din Cluj din anul 1927.

          Noi am plecat tare încântați de la acest muzeu și desigur cu o lecție  învățată despre istoria căilor ferate române.

          Clădirea care adăpostește muzeul este lângă gura de metrou de pe Calea Grivitei. Are doar pe uși lipite discret câteva afișe A 5 și doar dacă urci scările ai șanse să descoperi muzeul.

Biletul de vizitare  este 4 lei

Bilet cu reducere 2 lei

Taxă foto 13 lei

Taxă filmare 33 lei/oră.

(prețuri în 2013)

*prețurile valabile în 2013, 2014.

Am vizitat Muzeul Căilor Ferate Române – București pe 5 aprilie 2013

Share Button

Comment (1)

  1. Chestionare Auto Categoria A

    Foarte interesanta postare

    Reply

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.