Muzeul Naţional Tehnic “Prof. ing. Dimitrie Leonida”

         

         Ingineri de meserie și pasionați de tehnică, unul mai mult decât celălalt, ar fi fost inadmisibil să nu ajungem și la primul muzeu tehnic din România, fondat în 1909.

         De cum i-am trecut pragul ne-am simțit ca în romanele lui Jules Verne, vizita la acest muzeu a fost ca o călătorie în timp prin lunga istorie a tehnicii românești și mondiale.

          Muzeul  deţine un patrimoniu impresionant, incluzând peste 5000 de piese din domeniile: mecanică, electricitate, chimie, energie nucleară, magnetism, minerit, industria petrolului, energetică, electrotehnică, căldură, iluminat, cinema, telecomunicaţii, maşini de calculat, hidraulică, aerospaţiale, tipografie şi maşini de scris, motoare şi maşini industriale, transporturi terestre.

          O chestie cu care noi ne-am obișnuit deja pe la unele muzee – lipsa de explicaţii mai detaliate despre exponate, (la majoritatea exponatelor se poate observa doar denumirea acestuia, caz fericit, iar acest lucru nu ar fi o problemă pentru exponatele mai comune – autoturisme, biciclete, motociclete, aparate foto – dar sunt multe instalaţii mai complexe despre care ar fi fost bine să aflăm şi mai multe informații).

          La momentul vizitei noastre Muzeul Tehnic găzduia o expoziție de LEGO, foarte interesantă și atractivă pentru cei mici dar și pentru noi.

Multe exponate  ne-au atras atenția doar pe câteva am reușit să le fotografiem…

       Permisul fotografiatului…. Muzeul Tehnic nu face excepţie de la regula cu fotografiatul interzis (se plătește 100 lei/obiect??!!! ), dar fiind mare şi bogat în exponate  am reușit să ne ascundem de privirile  angajaţilor muzeului și am făcut câteva fotografii.

          Despre familia Leonida  și Dimitrie Leonida am pomenit cu ceva timp în urmă în articolul despre VILA LEONIDA. 

          Fondatorul Muzeului Tehnic a dorit ca muzeul să fie o şcoală a şcolilor, unde oricine poate vedea sau acţiona mecanisme care ilustrează legile mecanicii, ale electricităţii şi magnetismului. Dimitrie Leonida spunea într-un interviu în Revista Muzeelor 1964:

„Când eram tânăr student la Şcoala Politehnică din Charlottenburg, am trăit acolo atmosfera plină de însufleţire şi entuziasm, prilejuită de înfiinţarea Muzeului Tehnic de la München (1903). În acest muzeu, printre obiectele de cea mai mare valoare istorică tehnică, era expusă încă de la început şi o moară românească cu făcaie, străbuna turbinelor de apă «Pelton». Eram mândru de recunoaşterea în străinătate a geniului creator al poporului român, mai ales că la Muzeului Transportului din Berlin, înfiinţat cam în acelaşi timp, cel dintâi exponat de mare însemnătate istorico-tehnică era un vagonet de mină din lemn, prevăzut cu ac (macaz). Acolo se arăta că invenţia acului de cale ferată a fost făcută pe la anul 1600, de muncitorii valahi de la minele de aur din Munţii Apuseni. A fost firesc ca în anul 1908, când am terminat studiile şi când am înfiinţat pentru muncitori şcoala serală de electricieni şi mecanici, să caut şi să adun, împreună cu elevii mei, tot ceea ce rămăsese de la vechile instalaţii tehnice de la noi şi care aveau valoare istorică, didactică, în vederea muzeului tehnic.”

Despre muzeu și exponate

         Pentru prima dată muzeul a funcționat  la parterul şi subsolul clădirii Şcolii de Electricieni şi Mecanici din strada Primăverii (azi, Mendeleev), lângă Piaţa Amzei. Apoi a fost mutat  până în 1928 într-o clădire pe bulevardul Magheru. În 1935 muzeul a fost mutat în clădirea unde funcționează și astăzi.

         Dar muzeul nu a avut o activitate neîntreruptă, după cel de-al Doilea Război Mondial a fost închis, reorganizat, restaurat și reparat. La 10 august 1951 muzeul a fost donat Ministerului Energiei Electrice şi, implicit statului, deoarece clădirea în care se află muzeul a intrat în proprietatea folosinţa Ministerului Energiei Electrice.

        Din 20 august 1965, muzeul a primit titulatura „Muzeul Tehnic prof. ing. Dimitrie Leonida, iar din 2004 este „Muzeul Naţional Tehnic prof. ing. Dimitrie Leonida”.

 Primele exponate au fost: 

-cilindrul de la „Moara de foc a lui Assan” – prima moară cu abur din România -1853, dinamurile Brush, de la primele centrale electrice permanente de pe Calea Victoriei şi de la Atelierele CFR din Bucureşti 1882 şi prima centrală electrică de la Teatrul Naţional din Bucureşti, montată în anul 1884 chiar de un asistent al marelui inventator Thomas Edison.

         Printre exponatele de mare valoare se găsește și un motor al tramvaiului electric, care a circulat prin Bucureşti din 1894, la numai un an după ce a fost pus în funcţiune, pentru prima dată în lume, în Anglia şi Austria.

         În muzeu mai poate fi admirat unul dintre primele automobile ce au circulat prin Capitală: Oldsmobile Curved Dash. La vremea ei, trăsura cu ghidon, rezervor de benzină şi lămpi de acetilenă pe post de faruri, era considerată o adevărată comoară pe roţi.

         Un alt vehicul puțin ciudat, dar unicat pe plan mondial. Privit dinspre faţă spre spate, acesta seamănă mai degrabă cu o picătură de apă în cădere. O plăcuţă dreptunghiulară, prinsă în cinci nituri de tabla argintie a maşinii, ţine loc de emblemă. În interiorul acesteia, literele rotunjite demască meşterul care a imaginat o asemenea grozăvie: nimeni altul decât inginerul Aurel Persu.

Sau automobilul cu aburi -Grander Serpollet 1895

Duesenberg Straight 8 – special construit pentru circuitul de la Indianopolis. Conform plăcuţei explicative, pe circuit bolidul putea atinge o viteză de „peste 200 km/h”.

         Chiar dacă  acest patrimoniu păstrează urmele vizibile ale trecerii timpului, o boală care loveşte fără milă instituţiile culturale numite muzeu, noi vă recomandăm să-i treceți pragul.

         Și sperăm că v-ați convins că  numele lui Dimitrie Leonida  nu este doar numele unei staţii de metrou…iar dacă doriți să vedeți și restul exponatelor puteți vizita muzeul din Parcul Carol de pe  Str. Candiano Popescu nr. 2, București.

Prețul biletului de vizitare este -4 lei

-2 lei/elevi și studenți. (prețuri din 2013)

Program de vizitare

-de miercuri până duminică între orele 11:00 şi 17:00.

În perioada sărbătorilor de iarnă, Muzeul Naţional Tehnic “Prof. ing. Dimitrie Leonida” va fi închis în zilele 23 decembrie – 27 decembrie şi 30 decembrie – 3 ianuarie.

Imagini din 2013

Share Button

Comment (1)

  1. maimuta

    deci istoria locomotivei incepe la wiena si bavaria , ROKET ERATRACTORFACUT IN AUSTRIA , pus pe sine in anglia la minele de carbune , locomotiva verde dataeaza din 1840 rayl wester union wiena -austria — vianna de castelo portugalia numai ca datorita faptului ca in 1861 romani incep sa fure istoria romanilor si fiica principelul de romania CEHAN AALEXANDRU ROSSETI , SI PRINCIPESEI MARIA ROSSETI SAXA COLBURG DE BURBON – TOT MARIA ROSSETI ESTE UCISA IN TRENUL DE HUSI – WIEN – 1861
    ISTAORIA MOTOARELOR INCEPE IN 1700 IN BAVARIA SI AUSTRIA , VORBIM DE UNA SIA CELEASI PERSOANE NAPOLON AL FRANCEZILOR TRAIA IN GERMANIA , ESTE FURAT SI ABANDONAT IN FRANTA IN 1790 DEVINE PRIMUL PRESEDINTE AL FRANTEI
    ROMANII BOLSEVICI -AU FURAT ISTIRIA SI IMPLICIT BUNURILE FAMILIEI REGALE DE
    ROMANIA , LOCOMOTIVA SI TRACTORUL ESTE LA MUZEUL DIN VIENA , GRAV ESTE CA DACA GASESC CEVA ROMANIA CENZUREAZA IMEDIAT , SI ISTORIA ENGLEZILOR E FALSIFICATA IN 1820 DE MERGEA CU 160 KM PE ORA LINII DE VITEZA IN ANGLIA PE ECARTAMENT DE 1435 MM

    Reply

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.