Muzeul Hidrocentralei Porțile de Fier I

 

          Hoinari pe malul Dunării, la Porțile de Fier, din întâmplare am descoperit muzeul hidrocentralei. Împinși de curiozitate și de poveștile despre faimoasa insulă, dispărută, Ada-Kaleh, i-am trecut pragul.

          În prealabil fiind legitimați de jandarmii de la intrare apoi am fost primiți de o doamnă ghid tare drăguță care ne-a povestit despre muzeu, despre hidrocentrală și desigur despre insula Ada-Kaleh.

         În acest muzeu vei găsi explicații prin panouri de informații și imagini despre principiile de funcționare a hidrocentralei dar și caracteristici generale ale Dunării.

          Sistemul hidroenergetic Porțile de Fier I a început să se construiască în timpul lui Gheorghe Gheorghiu Dej, mai exact în anul 1964. Lucrările fiind finalizate pe 16 mai 1972, muzeul a fost inaugurat în anul 1976.

9

         De știut că zona Defileului Porțile de Fier a fost locuită din cele mai vechi timpuri, cercetările au scos la iveală culturi din paleolitic și din epoca fierului. În expoziția muzeului este ilustrat acest lucru prin obiecte descoperite în urma săpăturilor arheologice, se regăsesc obiecte din ceramică, vase și arme.

1

        În epoca romană această zonă a fost intens disputată fiind întărită cu numeroase fortificații. O parte din zona Porțile de Fier a fost disputată și de cele două mari imperii: Imperiul Habsburgic și Imperiul Otoman. În acest sens austriecii au construit fortificația  Ada-Kaleh, care a revenit Imperiului Otoman stabilindu-se o comunitate turcească. Până la inundarea acestei insule de lacul de acumulare Porțile de Fier I, populația de pe insulă se ocupa cu turismul. Printre cele mai căutate produse era dulceața de trandafiri și smochine, rahatul turcesc și tutunul. În muzeu sunt câteva imagini cu insula și un interior turcesc cu piese reprezentative populației turcești. Printre alte exponate și panouri informative sunt și informații despre primul așezământ monahal din Țara Românească organizat în jurul mănăstirii Vodița.

7

3

interior turcesc de pe insula Ada Kaleh

10

covor turcesc -pentru rugăciune-Ada Kaleh

         Mai poți admira costume tradiționale din zonă, o varietate de roci magmatice, metamorfice și sedimentare, o moară de apă, exemplare rare de păsări din zona Porțile de Fier.

4

5

12

6

2

suport pentru praf de pușcă

        După ce am admirat exponatele și am savurat o mulțime de informații am continuat turul muzeului în Sala Turbinelor. Aici am avut parte de o adevărată lecție de hidrotehnică, din ce am reținut împărtășim și cu tine.

8

Sala Turbinelor -Porțile de Fier I

-sistemul hidrocentralei este compus din două centrale hidroelectrice, despărțite de barajul deversor, cu o lungime de de 441 m și 14 guri de deversare,

-înălțimea barajului fiind de 74 m,

-lacul de acumulare este format din peste 2 miliarde metri cubi apă și are o lungime de 120 km.,

-vapoarele trec prin cele două ecluze ce au fost construite sistematic față de axul barajului,

-sistemul de ecluzare este în două trepte pe principiul vaselor comunicante,

-în urma formării lacului de acumulare, au fost strămutate 7 localități pe malul sârbesc și 10 localități pe malul românesc.

         În Sala Turbinelor poți vedea 6 turbine Kaplan, cu o putere instalată a fiecăreia de 194,5 MW, greutatea unei turbine este de 3680 t.  Axul turbinei are o lungime de 18 m și 71,5 rotații pe minut. La capătul inferior al acesteia se găsește butucul cu 6 pale(20 t/pală). Rotorul generatorului are 600 t și un diametru de 14 m. Căderea medie de apă este de 27,5 m iar debitul necesar fiecărei turbine este de 800 mc/s. Curentul produs de turbine trece la cele 6 transformatoare ridicătoare de putere, transformatoare ridicătoare de tensiune, apoi este transmis la stațiile de conexiune.

          Hidrocentrala de la Porțile de Fier I este cea mai mare din România, producând 50% din hidroenergia țării.

         Întreg sistemul Porțile de Fier I este una din cele mai mari construcții hidrotehnice din Europa și cea mai mare de pe Dunăre.
Cursul Dunării din zona Porțile de Fier este declarat Sit Natura 2000

         După atâtea informații, cifre avantaje și dezavantaje ale acestei construcții sperăm că ți-am stârnit interesul și curiozitatea pentru a vizita acest muzeu și o mică parte din Hidrocentrala Porțile de Fier I.

Muzeul se poate vizita de marți până duminică între 8:00 și 16:00

-prețul biletului de intrare este 4 lei/persoană, elevii, studenții și pensionarii au reducere 2 ron/persoană.

-taxa foto este de 10 lei iar taxa video 30 lei  (prețuri în 2014).

Am vizitat Muzeul Hidrocentralei Porțile de Fier I în iunie 2014.

Share Button

9 thoughts on “Muzeul Hidrocentralei Porțile de Fier I

  1. Dragoș

    Am fost azi la muzeu și pot zice că nu s_a meritat plata celor 4 lei și asta din pricina ghidei, o cucoana blonda, sictirită și fără vreun chef…e o RUSINE ptr muzeu…

    Reply
    1. HoinariRomani Post author

      Bună Dragoș!
      Îmi pare rău să aud asta despre muzeu. În ultima perioadă am auzit numai lucruri negative despre acest muzeu.
      Probabil trebuie făcute niște sesizări undeva. Este păcat caa toți cei care trec pragul să iasă de acolo dezamăgiți din cauza personalului.
      Numai bine și vizite mai plăcute!

      Reply
  2. dumitrescu emanuel

    Are dreptate. am fost in vizita si m-am simtit ca la 100 de metri garduri.
    Am fost grabiti in lift si 5 minute in sala motoarelor, dupa care liber sa stam in expozitie singuri si fara nici o explicatie.
    jandarmii de acolo total neprofesionisti , l-am vazut pe unu care avea grija de parcare spargea seminte si parca venea de la sapa cu uniforma aruncata din fuga pe el.
    foarte deranjati daca ii intrebai ceva de propria ta prezenta. o experienta total neplacuta.

    Reply
  3. Peter

    În timpul vacanței de vară, petrecută în România, (sunt din Germania) am vrut să vizitez muzeul, într-o duminică, a fost închis.
    Așa ceva nu se poate!
    Ne pare rău pentru limba (Google Translate), eu nu vorbesc românește.

    Reply
  4. Mihai Cazac

    Foarte interesante și utile informațiile, mulțumesc, m-ai ajutat să-mi planific o vizită.
    Aș avea o mică (eventuală) corectură: oare nu mai corect ar fi ca în loc de „transformatoare ridicătoare de putere” să fie „transformatoare ridicătoare de tensiune” ?
    Presupun că accesul la muzeu se face cam pe unde treci graniță. Suntem în trecere, și m-am gândit că să intrăm și acolo, personal cel mai mult mă interesează sala turbinelor; ai putea să-mi spui cam cât durează o vizită ?

    Reply
    1. HoinariRomani Post author

      Mă bucur că ai găsit informațiile necesare pentru planificarea vizitei.
      Acum că am recitit articolul mi-am dat seama de încurcătură -am înlocuit cu transformatoare ridicătoare de tensiune.
      Da, accesul la muzeu se face, aproximativ pe unde treci granița. Vizita poate dura de la cel puțin 15 min. la cât dorești dacă rămâi să studiezi toate panourile cu informații.
      Aproximativ 15 min. am stat în Sala Turbinelor -acolo se intră doar cu cineva din personalul muzeului.
      Georgeta,

      Reply
  5. George

    VA RECOMAND SA NU MAI VIZITATI ACEST MUZEU. AM VRUT SA IL VIZITEZ SI PE MOTIV CA AM SOSIT ACOLO CU AUTOBUZUL PENTRU CA NU AM PERMIS DE CONDUCERE, SI NUAM AVUT UNDE SA IMI LAS O SACOSA IN CARE AVEAM UN SANDVIS SI O COLA NUAM FOST LASAT SA INTRU. Apoi dupa ce am baut toata sticla de Cola la fel nuam fost lasat sa intru si mai mult ma-u legitimat de parca as fi fost vreun terorist cre ar fi inghitit explozibil. ASA M-AU TRATAT JANDARMII DE ACOLO.

    Reply
    1. HoinariRomani Post author

      George mulțumim pentru opinia ta!
      Și noi am fost legitimați de către jandarmi, nu intră nimeni acolo fără a fi legitimat. Muzeul fiind organizat chiar în incinta hidrocentralei sigur că trebuie să se ia tot felul de măsuri de siguranță. Îmi pare rău că nu ai reușit să vezi muzeul, eu îți recomand să mai încerci să-l vizitezi, acum știi rigorile la care ești supus înainte de a intra, este foarte interesant.
      Numai bine!
      Georgeta,

      Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *