Conacul părăsit de îngeri

    Călătorul ce se abate prin localitatea Măineasca (Petrăchioaia) descoperă aici Conacul cu același nume, o apariție, o siluetă între livezi și apele Moștiștei. Încă străjuiește în dreptul bisericii vechi a satului cu turla simplă, îmbrăcată în tablă și mereu în centrul atenției, pe când impunătorul conac este ignorat și părăsit.

          Este lăsat în voia sorții, intră și iese cine vrea pe ușa lui larg deschisă. Nu ar fi nicio problemă că poate intra oricine, însă gradul de deteriorare este din ce în ce mai mare și pericole sunt aproape la fiecare pas de cum urci la primul etaj. În plus indivizi mai puțin binevoitori pleacă de acolo cu materiale ce pot fi refolosite sau vândute la fier vechi.

         Am ajuns la el sărind gardul prin curtea bisericii. Se poate intra și pe poarta principală a companiei AGROINDAF, mergând de la biserică încă 100 de metri spre ieșirea din sat.  Am mai aflat că numele satului Măineasca provine de la moşierul Nicolae Măinescu şi soţia sa Stana, proveniţi de dincolo de Dunăre, mai precis de la Califarov. Tot cei doi sunt şi ctitorii bisericii din sat datând din 1766.

         Conacul dispune de camere, saloane, verandă  spațioasă, balcoane, pivniță, anexe gospodărești desigur și de o priveliște superbă asupra lacului, livezilor și dealurilor din spatele său și asupra moșiilor de  lângă lac.

         Construcţia se încadrează  în stilul  neoromânesc atât de la modă în perioada de început a secolului 20, dar sunt întâlnite și elemente  atipice care o individualizează: utilizarea betonului armat şi a structurii portante din pereţi, din bârne din lemn pentru etaj şi mansardă. Îmbinarea de acoperişuri în ape, este cea care conturează silueta clădirii şi o face vizibilă din puncte cheie de pe drumul ce străbate localitatea. Contrastul dintre textura etajului din lemn, culoare închisă, învelitoarea de tablă acum ruginită şi tencuiala care cade puțin câte puțin în fiecare anotimp, face să  încadram construcția în categoria cabanelor sau conacelor de vânătoare. (?)

          Se observă clar  câteva etape constructive mai recente, din perioada comunistă când conacului i-au fost adăugate camere, anexe parazite alipite pe parter. Acestea sunt în prezent puternic degradate, părţi de ziduri lipsă, fără acoperiş, uși sau ferestre.

         Conacul  este  într-o stare fizică medie  de degradare se pot identifica elemente originale (parapeți, pardoseli, balustrade, elemente metalice de tâmplărie) şi majoritatea acoperişului. Degradarea mai avansată se observă la etajele superioare și la scara de acces, am urcat și am coborât cu mare atenție.

          Din perioada contemporană, se observă culoarea roz a pereților de la parter, care dă puțină viață locului. Dar atenția ne-a fost captată de priveliștea ce se putea vedea dincolo de geam, pardon gratii, că gemurile au dispărut demult.

          Se pare că acest conac a aparținut  lui Stelian Popescu, directorul fostului ziar Universul (nu știm sigur).  Nu am găsit nicio informație despre el, nici măcar anul construirii sale. Iar pe lângă el nu am întâlnit pe nimeni ca să întrebăm de soarta lui.

         Ultima dată în el a funcționat câteva birouri administrative, iar mai înainte a fost folosit de o unitate militară.

          Conacul de la Măineasca nu se regăsește pe nicio listă a monumentelor istorice.

         Poate imaginile vă spun povestea conacului mai bine decât am putut să o facem noi. Cine știe poate este vre-un cititor al blogului care cunoaște mai multe detalii despre acest conac.

         Imaginile de la acest conac sunt din martie 2014

Share Button

One Reply to “Conacul părăsit de îngeri”

  1. Sorin Stan

    Ieri am vazut prima data aceasta cladire participand la o inmormantare
    Am incercat sa iau cateva informatii de la cativa batrani ai satului
    Nimic in plus fata de ce am citit in descrierea dumneavoastra

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.